Een "rooie" dag - Reisverslag uit Kamanjab, Namibië van Adri_Jeannette_Raoul_Milas Jacobs - WaarBenJij.nu Een "rooie" dag - Reisverslag uit Kamanjab, Namibië van Adri_Jeannette_Raoul_Milas Jacobs - WaarBenJij.nu

Een "rooie" dag

Door: Jeannette

Blijf op de hoogte en volg Adri_Jeannette_Raoul_Milas

04 Mei 2014 | Namibië, Kamanjab

Zo.4-5-14 Een "rooie" dag
We zitten en liggen lekker nu te relaxen bij het zwembad en restaurant van "oppi koppi" (16.30 uur). Vanmorgen zijn we naar een Himba dorpje geweest. We waren de enige toeristen en wat een ongekende belevenis. Deze mensen leven 200 jaar terug in hutjes gemaakt van koeiepoep. Ze zijn allemaal rood van een kleimengsel van rooie aarde gemengd met koeievet dat ze op hun huid, haren en zelfs in hun spaarzame huidenleren velletjes kleding smeren. En die kapsels van de vrouwen, dat lukt Ruda nooit. Het zijn dikke strengen volgesmeerd met hetzelfde rooie mengsel dat ze op hun huid smeren. Ze wassen zich nooit in hun leven en hoe rooier hoe mooier. Jammer dat ze geen winkeltje hadden waar ze deze rooie bodylotion verkopen. Ze houden wat kippen, koeien en geiten. Als ze "douchen" maken ze een soort vuurtje met kruiden waar een "rookie" vanaf komt. Deze "stinkende deo" houden ze bij oksels, bij pruimpies en alles wat een beurtje nodig heeft. Er waren 2 jonge meiden die voor het eerst naar de stad gingen...het hele dorp was in rep en roer. Ze hadden hun mooiste lendedoeken aan, geen schoenen, blote borsten, mooie rooie Klei-haren en nog eens extra met de "rooie" bodylotion ingesmeerd. In de stad krijgen ze vast een enorme cultuurschok ....konden we maar even muisje spelen. Ze hebben echt geen idee!
Daarna bij "oppi koppi" een walking trail gelopen en vanmiddag relaxed rond het zwembad. Mooie verhalen gehoord van de gewoontes en cultuur van dit immens uitgestrekte land. Raoul en Milas amuseren zich met alle insecten, sprinkhanen, torren, hagedissen en honden die hier rondlopen. Het wordt hier zo donker (17.30 uur en echt pikkedonker). We gaan dadelijk onze tenten nog " uitklappen" en lekker douchen ( toch maar gewoon met water en shampoo). Daarna goed insmeren met after sun, want wij zijn vandaag ook een beetje gaan lijken op de "rooie" Himba stam. Vanavond weer braaien en morgen op naar Etosha park. Hopelijk een rustige nacht, zonder luidruchtige buren en zonder onverwacht bezoek van een python of baviaan.

• 05 Mei 2014 - 10:19

Pierre:

Hoi liefste fam.

Zo te horen is het een fantastische dag geweest om nooit te vergeten. Om het gevoel van Himba een beetje te behouden heb ik alvast een gierwagen besteld en wat rode stopverf geregeld. Bij toeval heb ik een paar Afrikanen gevonden die het op jullie gevel gaan smeren.

de groetjes van ons en de kinderen.

• 05 Mei 2014 - 22:01

Sjef:

Adri, ik moet toegeven het huis is er beter op geworden. De kopers zijn nu niet meer weg te slaan. Jammer dat jullie dit niet mee maken.
    Veel plezier .

• 05 Mei 2014 - 22:22

Ria:

Wat een leuk reisverslag. Echt zoals je het in Afrika wil meemaken.
    Stonk het rode spul ook. En hebben jullie het ook geprobeerd?
    Nou een hoop stof voor Raoul en Milas om op school te vertellen.

Groetjes,
    En tot over een tijdje, want wij lopen elkaar mis als jullie terug komen.
    Ria